Lussekatter

2012-12-02 18:20:00 Mat&bak
» Kommentarer(0) «


Idag bakade jag och Emilia massor med super goda lussekatter, som mamma mormor och systrarna kom över och fikade med lite glögg och julmust. M y s ♥
 
C 35 st

 

♥ 50 g jäst
♥ 100 g margarin 
♥ 5 dl mjölk  
♥ 2 påsar saffran, ca 1 g
♥ 1 1/2 dl socker
♥ 1/2 tsk salt
♥ ca 17 dl vetemjöl
♥ russin
♥ 1 ägg

Gör så här

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Baka ut degen till lussekatter. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback