Julgodis

2012-12-23 12:11:00 Mat&bak
» Kommentarer(0) «


Igår bakade jag 4 sorters julgodis, och allt blev verkligen jätte gott, så jag är nöjd. Jag satt och tog massor med recept ifrån internet, men när jag väl hade bakat klart så ser jag mig julgodisbok på hyllan, hade jag kunnat gjort något där ifrån, aja gott blev det ju iallafall :)
 
 
Chokladtryffel
 
♥ 200 g mörk choklad
♥ 1 dl vispgrädde
♥ 1 msk vaniljsocker
♥ Kakao
 
Kocka upp grädden ha sedan i chokladen i bitar och rör om tills det blir en jämn smet, sedan har du i vaniljsockret och rör om. Ta sedan fram en form och häll i smeten och låt den stelna tills du kan rulla chokladen till bollar, och efter att du rullat dom så rulla dom i kakao.
 
 
Ischoklad
 
♥ 200 g mörk choklad
♥ 75 g smör
 
Smält smöret i en kastrull ha sedan ner chokladen i bitar och rör om tills allt smält, sen har du upp dom i ischoklad formar.
 
Knäck
 
♥ 3 dl sirap
♥ 3 dl strösocker
♥ 3 dl vispgrädde
♥ 50 g smör
♥ 1 dl Hackad mandel
 
Blanda alla ingredienser i en kastrull och lått det kocka upp, sedan sänker du ner plattan till ettan och låter allt stå och kocka i ungefär 3 timmar, gå och rör om emellan åt, sedan har du upp smeten i knäck formar.
 
 
Rischoklad

♥ 200 g mörk choklad
♥ 2 dl rispuffar
 
Smält chokladen i en kastrull, häll sedan chokladen i en skål och blanda ner rispuffarna, sen tar du en matsked och tar upp smeten och klickar på en ungsform med bakplåtspapper på, lägg dom sedan i kylen tills då är hårda.
 
 
Där har ni recept på riktigt enkelt och gott julgodis. Det blir ungefär lika mycket som på bilden fast det blir mer utav ischokladen och knäcken som jag har i en matlåda.
 
Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback